NZV Ledennieuws Agenda Foto's/Verslagen Sponsoren Tips Forum Kopen/Verkopen
   
 
veiligheid over koken  
   
   

 

 
het weer
 
VEILIGHEID
   
VEILIGHEIDSNORMEN KLEINE BOOTVISSERIJ

DE KNRM EN KLEINE BOOTVISSERIJ

Een storing op zee kan levensgevaarlijk zijn..!

Een goed onderhouden boot is natuurlijk het begin van een veilige vaart. Niet uitvaren bij vooraf geconstateerde of te verwachten problemen spreekt voor zich. Kennis en ervaring spreken hier mee. Het weer, weersverwachting, de zeegang, laatste onderhoud, etc. zijn belangrijk. Ook onverantwoorde acties, de vis zit misschien wel op een wrak die nog verder weg ligt, moeten worden voorkomen hoe aantrekkelijk het soms ook is om verder te varen.
 
Zeventig procent van de door de KNRM verrichte hulpverleningen zijn voor de recreatievaart waaronder dus de sportvisserij vanuit kleine bootjes. In de meeste gevallen is motorstoring de oorzaak van de problemen en niet iedereen heeft dubbele motoren in zijn boot. Ook de meeste kleine charterboten niet.

Van tijd tot tijd ontvangt de KNRM kritische vragen over de wenselijkheid van dit soort hulpverleningen, moet voor motorpech bij deze vorm van sportvisserij een reddingboot worden gewaarschuwd. De KNRM begrijpt de geplaatste kanttekening, maar gaat voor de beantwoording terug naar haar statutaire doelstelling. Daarin staat namelijk dat een ieder die in gevaar verkeert of dreigt te geraken moet kunnen rekenen op hulp. Het reddingwezen in Nederland is zo georganiseerd dat de Kustwacht bepaalt of een melding moet worden beantwoord met reddingbootinzet. Betreft de melding een motorstoring, dan zullen diverse afwegingen een rol spelen bij het al dan niet inzetten van een reddingboot.

De KNRM laat die afweging aan het Kustwachtcentrum en gaat derhalve ook geen discussies aan. Elk alarm wordt door de bemanningen van de KNRM opgevolgd met directe actie, ongeacht de achtergronden van de geredden of de aanleiding voor het incident en op deze wijze blijft de KNRM weg van moeizame discussies en kan zij onafhankelijk opereren.
Op handen zijnde weersverslechtering kan een reden zijn voor de Kustwacht om bij motorstoring een reddingboot in te zetten. Hetzelfde geldt voor de potentiële kans op onderkoeling en paniek. Alarmeren is vaak een zaak van vooruitzien.
In dat kader moet ook worden opgemerkt dat een boot met motorstoring onbestuurbaar is en derhalve is overgeleverd aan wind en stroming. Hierdoor kan een boot(je) afdrijven naar de (internationale) vaarroute of het strand, met alle denkbare gevolgen van dien.

Als de Kustwacht inschat dat mede vanwege dit soort neveneffecten reddingbootinzet gewenst is, dan zal de KNRM uitvaren. Altijd binnen een paar minuten en altijd kosteloos. Dit is echter niet mogelijk zonder donaties van sportvissers en kleine boot bezitters. Doneer dus regelmatig!

<< terug